Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co oči nevidí...

Zkoušel jsem se v mládí vydat na zločineckou dráhu. Moc jsem při tom nepochodil. Aby jste takové nesmysli nezkoušeli také, povyprávím vám své zkušenosti, které vás snad odradí. 

Znáte to přísloví, „Co oči nevidí, to srdce nebolí“? Malinko jsem ho pozměnil a v mém znění má to přísloví tento tvar. „Co oči nevidí, to ruka neukradne“. Hovořím z vlastní zkušenosti, protože během mého dětství až dospívání neodolali mé oči několika věcem, které potom ta nenechavá ruka prostě musela vzít. Všechno to začalo, pokud si správně pamatuji, asi tak ve čtvrté třídě, kdy jsem se spolužákem nakráčel do Jednoty v Plané, kam jsme chodili na základní školu, a pokusil jsem se tam ukrást zmrzlinu zvanou kornout a k tomu takovou tu výbornou čokoládovou pastu v tubě zvanou Pikao. Jenže co čert nechtěl, chytili nás při činu. Dnes už si upřímně nepamatuji, jak to celé dopadlo. Myslím si, že to bylo nahlášeno třídní učitelce a náš pokus skončil poznámkou a výpraskem.

Jenže mně to nestačilo.

Už nevím, o jakou dobu později jsem svůj pokus zopakoval. Moje maminka byla prodavačka ve vesnických potravinách a na mně tam přišla veliká chuť na nanuka. Dodnes si pamatuji, jak jsem ho vyndal z mrazáku a spustil ho do nohavice u tepláků. Byl jsem však maminkou přistižen a na tenhle výprask asi do smrti nezapomenu. Týden jsem po něm nemohl pořádně chodit, protože se moje maminka omylem trefila násadou od něčeho do mého kolene. Tím jsem měl za sebou dva pokusy o krádež, z nichž úspěchem neskončil ani jeden. Sportovní fanda by pověděl, že tato statistika není nic moc.

 Jenže mně to pořád ještě nestačilo. A tak o pár let později…

Měli jsme ve vesnici takovou tu slečnu, která všechny kluky učila, že ta věc mezi nohama není jenom na čůrání a já se hrozně moc toužil seznámit s taji ženského klína. Byla však nekompromisní a její taxa byla nesmlouvavá. Řekla si o jedny startky. Kde jsem je asi měl vzít? Jediná možnost byl opět obchod. Tentokrát jsem byl poprvé úspěšný. Tedy s tou krádeží. Slečna sebrala kuřivo a pak se na poslední chvíli zasekla a já nedostal ani pusu. Ani si neumíte představit, jak moc mne to mrzelo. Že jsem podstoupil takové riziko a ono nic.  

Nezbývalo, než si spravit chuť nějakým pořádným chmatáckým kouskem. To už bylo po revoluci a moji rodičové převzali ten vesnický obchod a vedli ho soukromě. Jedna půlka vesnice je za to pomlouvala nahlas a druhá potichu. Že prý šidí lidi, okrádají, jak mohou a žijí si jako páni. Div, že o mých rodičích netvrdili, že mají doma zlatá vejce.  Jen kdyby ta vesnice věděla, že moji rodiče mají doma záškodníka, který jim pomalu pouští žilou.

Já tou dobou i se svým bratrem chodil na kurzy karate a mým očím se moc zalíbili brusle zvané IN-LINE, které pomalu začínali přicházet do módy. Inu nezbývalo, než si na ně od rodičů vypůjčit. A tak jsem po několika tajných návštěvách prodejny doopravdy dal dohromady potřebnou sumu a brusle si koupil. Ještě jsem před sebou ovšem měl největší oříšek. Jak je doma zlegalizovat. I na to jsem však vzápětí přišel. Díky tomu karate jsem se dostal na jedno soustředění a tak jsem doma řekl, že jsem si milé brusle prostě vysoutěžil. Zblajzli mi to i s navijákem.

Jenže…

Mě začalo žrát  svědomí. A žralo, a žralo, a žralo. A tak jsem se svěřil svému bratrovi. A to byla ta největší chyba, které jsem se mohl dopustit. Dva dny na to na mne nastoupil táta a musel jsem s pravdou ven.

Bolelo to hodně. Au au au. Samozřejmě mne zajímalo, jak se to táta domákl. Dozvěděl jsem se, že mu tu službičku udělal můj bratr. Prý ho žralo svědomí a tak se svěřil…

Jenže mě to pořád ještě nestačilo.

Tou dobou jsem taky začínal koketovat s cigaretami a věřte nebo ne, opět jsem je bral u rodičů v obchodě. Opět se to táta dozvěděl a anténa z auta v tu chvíli posloužila úplně jinému účelu, než pro jaký ji inženýři navrhli. Můj zadek si to pamatuje ještě dnes.

Tím, byl s moji zločineckou dráhou konec. Pověděl jsem si, že za věčně naklepané půlky to tedy doopravdy nestojí a býval bych měl pokoj.

Jenže…

Táta jednou přivezl domů auto, které jezdilo na naftu. On pro ni ale nejezdil k benzince, nýbrž k místnímu zaměstnanci bývalého JZD, dnes prostě statku. A mě to děsně žralo.

Aby jste věděli proč, neochudím vás o vysvětlení.

Po dalších pár letech, když se z mého táty začal stávat více kamarád, než táta, jsem mu to pověděl. Hlavně jsem mu vysvětlil, co mne na tom tak žralo. Pověděl jsem mu, že když mne tenkrát tak přísně vychovával, k tomu, aby ruka nekradla to, co mi padne do oka, tak mne měl rovnou poučit o tom, že když se krade z rodiny, je to hanba. Ale když se krade do rodiny, dá se to nějak omluvit a možná i bezbolestně přežít.

Autor: Jan Holát | pátek 5.5.2017 20:49 | karma článku: 9,97 | přečteno: 317x
  • Další články autora

Jan Holát

Fejeton

Že prý, když se to umí, dá se napsat fejeton snad úplně na každé téma, které vás jenom napadne. I na takové téma, které není o nic menší, než právě sám fejeton.

15.4.2019 v 17:28 | Karma: 4,73 | Přečteno: 151x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Je tady nedělní jaro

Ve své podstatě nejsem nějak vybíravý člověk, a proto nemám jedno roční období více rád než to druhé. Líbí se mi všechny čtyři stejně, neboť všechny čtyři mají rozhodně co nabídnout.

11.4.2019 v 15:23 | Karma: 0 | Přečteno: 34x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Ranní půlhodinka s panem Nepilem

Každý člověk má nějaký ten ranní rituál. Někdo po ránu cvičí, někdo kouká ke snídani na televizi, někdo se sprchuje, když je obzvláště statečný, tak studenou vodou a někdo třeba dočítá noviny z předchozího dne.

24.3.2019 v 11:49 | Karma: 24,38 | Přečteno: 384x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Tak přísaháme!

Zvedáte denně a nebo týdně desítky kil? Cvičíte až se z Vás kouří a přitom nevíte co s tím dál? Jestli Vám nevadí zelená barva, jedno řešení bych pro Vás měl.

14.3.2019 v 16:15 | Karma: 8,08 | Přečteno: 275x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Předsevzetí

Je tedy možná více než na čase, když už se nacházím v polovině životní pětiletky, zkusit s tím něco udělat. Nějak se nad to povznést. Hodit za hlavu všechny životní nepříjemnosti a rozloučit se s nimy.

9.3.2019 v 8:59 | Karma: 0 | Přečteno: 65x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 421x
Jsem manžel, táta a dělník, snílek, básník a rád bych i amatérský spisovatel. Tak uvidíme.

Seznam rubrik