(Ne)obyčejní lidé

6. 08. 2017 15:31:37
Potkáváme je denně a přitom je nevidíme. Nejsou to ani věhlasní lékaři, ani špičkový manažeři a ani promovaní inženýři. Přesto drží náš svět v chodu a mnohdy se skutečného vděku nedočkají za celý život.

Své středoškolské vzdělání jsem získal na střední průmyslové škole Dopravní v Plzni. Musel jsem kvůli tomu každé nedělní odpoledne opouštět maminčinu sukni a přes týden být na internátu. Neměl jsem rád ani ty neděle, kdy jsem opouštěl zázemí své rodné vísky a ani ten internát. Pravidelně jsem si však na nádraží všímal jednoho kluka. Jezdil také na internát, na rozdíl ode mne však studoval zahradnické učiliště v Křimicích. Tenhle kluk byl typickým adeptem na šikanu. Malý, zakřiknutý s prchavým pohledem, pokřivenou tváří a jak na tom byl s inteligenčním kvocientem si netroufám odhadnout a ani to dělat nebudu, abych ho neurazil.

Já šel po škole na vojnu a tento kluk musel podle mého názoru buďto jít na civilní službu a nebo, dostat modrou, protože v kasárnách, tak jak jsem je zažil já, by zřejmě nepřežil.

Před dvěma lety jsem ho opět potkal. Byl v montérkách, výstražné vestě, s pytlem na odpadky v jedné ruce a kleštěmi na sbírání odpadků v ruce druhé. Pořád vypadal stejně jako za mladých let. Zakřiknutý, s pokřivenou tváří a nesmělým pohledem. Od té doby ho takto vídám celkem pravidelně a on pokaždé vypadá stejně, jenom to nářadí v jeho rukách se sem tam změní. Někdy za hrábě, někdy za motorovou kosu. Záleží na tom, co mu jeho zaměstnavatel do té rukou vrazí. A on potom se zarputilostí buldoka jde a dělá svou práci. Je zaměstnán u firmy, která má na starosti pořádek v našem okresním městě. Když si vzpomenu, jak jsem ho viděl jako puberťák na vlakovém nádraží, byl pro mne absolutní nulou. Léta a životní zkušenosti však dali mému úsudku pořádně na frak a můj pohled na toho kluka a jemu podobné se velmi změnil.

Uvědomil jsem si, že tenhle kluk sice nevypadá jako don Juan, nemá IQ atomového vědce a rád bych napsal, že nespasí svět, ale v tomhle bodě bych se zřejmě mýlil. Ten změněný pohled mi totiž říká, že právě tenhle kluk a jemu podobní jsou lidé, kteří by dali náš svět zase do pořádku, kdyby ho někdo porouchal zmáčknutím knoflíku. To právě on a jemu podobní vyrážejí každý den do ulic, aby je pro nás uklidily. Aby zametli sklo, které rozbiju před diskotékou, když před ní postávám ve dvě ráno zpitý pod obraz a aby sebrali pytlík od pečiva po manažerovi, který si na rohu koupil k snídani pár koblih, ale ke koši to bylo moc daleko, protože pospíchal do práce, aby neprošvihl ranní briefing. Pořád jsou to lidé a nechci si je idealizovat, určitě mají také své stinné stránky, ale mezi ty světlé, které bych chtěl vyzdvihnout, patří, že pro nás dělají svět hezčím i přes své handicapy, které si bezpečně uvědomují.

To je případ i paní, která pracuje ve stejném okresním městě. Paní, stejně jako ten kluk není na první pohled žádná inženýrka, je tím, co je společností nazýváno „prostý člověk“,ale .

Paní má rodinu, má dva syny a muže, pokud jsem si správně všiml. Čeho jsem si taky všiml, bylo, že si oba rodiče zřejmě dávají hodně záležet na výchově i vzhledu svých dětí. Když je člověk pozoruje při cestě na nákup, kam chodí většinou celá rodina, děti nemluví sprostě a jsou oblečeni čistě a upraveně.

Paní chodí pracovat na náměstí, kde je vyčleněna plocha na parkování a kde je umístěn i parkovací automat. Upřímně nechápu, proč musí město vyhazovat naše peníze za paní, která taktéž ve výstražné vestě hlídá, jestli hodím pětikorunu do parkovacího automatu, a nebo mi vypíše lísteček v případě, kdy automat nefunguje. Za to však paní nemůže a zmiňuji se o ni právě proto, že paní je stejným příkladem, jako kluk o kterém jsem se zmiňoval v odstavcích výše.

Podle mého názoru si paní i ten kluk moc dobře uvědomují své místo ve společnosti. Uvědomují si, že nemají předpoklady, které by jim možná dovolily pohodlnější život.

Rád bych tu teď napsal něco o tom, jak si i přes své handicapy užívají každý den, ale to nevím, tak to psát nebudu. Je možné, že mají v soukromí peklo a jen o tom nemluví.

Zároveň v sobě však v sobě mají něco, co je vede každý den vstát, dělat práci, kterou by spousta z nás nedělala ani za všechny peníze světa a dělat ji se stejnou zodpovědností, s jakou chirurg odstraňuje rakovinotvorný nádor. Bez remcání plnit úkoly, které jsou na první pohled zbytečné a marné, protože když kupříkladu uklidí z ulice papírek po někom, kdo měl daleko ke koši, bezpečně se tam za pár minut objeví další.

Nechci v nikom vyvolávat sentimentální nálady, protože sentiment je jedna z věcí, které mi po většinou leze na nervy, ale měl jsem prostě potřebu nějak vyjádřit formu úcty k těmto lidem, na které by, kdyby šlo opravdu do tuhého zřejmě bylo spolehnutí, neboť co chybí v hlavě, bohatě nahrazuje to, co je v srdci.

Autor: Jan Holát | neděle 6.8.2017 15:31 | karma článku: 21.46 | přečteno: 447x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.32 | Přečteno: 238 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.09 | Přečteno: 1487 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.65 | Přečteno: 471 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 397

Jsem manžel, táta a dělník, snílek, básník a rád bych i amatérský spisovatel. Tak uvidíme.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...