Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ranní půlhodinka s panem Nepilem

Každý člověk má nějaký ten ranní rituál. Někdo po ránu cvičí, někdo kouká ke snídani na televizi, někdo se sprchuje, když je obzvláště statečný, tak studenou vodou a někdo třeba dočítá noviny z předchozího dne. 

Každý člověk má nějaký ten ranní rituál. Někdo po ránu cvičí, někdo kouká ke snídani na televizi, někdo se sprchuje, když je obzvláště statečný, tak studenou vodou a někdo třeba dočítá noviny z předchozího dne. Co kdyby mu třeba utekl nějaký drb ze společnosti, či z politiky.

Já začínám každé ráno vyjma těch festivalových, která jsou přesně dvě až tři do roka, horkým čajem, pomalou snídaní a návštěvou těch míst, o kterých se ve slušné společnosti sáhodlouhé debaty nevedou. Ta festivalová rána nahrazuji černý čaj černou kávou s rumem, protože jen tato kombinace má dostatečnou sílu na to, aby si poradila s následky z předchozího dne a nakopla mé tělo k další bujaré akci, ale to by bylo na úplně jiné vyprávění.

Jedno z rán v tomto týdnu jsem si řekl, že mám ještě trochu času s tak jsem si ho zkusil zpestřit fejetonem od pana Františka Nepila.

Nejdřív bych měl asi upřesnit, jak jsem se k fejetonu od pana Nepila dostal. Moje žena mne nedávno dost mile překvapila, když mi k narozeninám dala dárkové poukazy do knihkupectví.

Dárkové poukazy všeobecně považuji za výborný nápad, a když jsou ty poukazy ještě k tomu právě do knihkupectví, považuji tento nápad za přímo geniální.

A tak jsem milé poukazy vzal, vpadl do krámu a začal se tam rozhlížet, za co bych je asi tak buchnul. Žhavým kandidátem číslo jedna byl pan Šíp s nějakou sbírkou textů, název už si nepamatuji, když tu najednou mi padla do oka knížka Dobrý a ještě lepší život právě od pana Nepila. Já jeho tvorbu nikdy před tím neznal. No vážně, sotva jsem si ho pamatoval ze školních lavic, ale když jsem otevřel tu knihu a začetl se do prvních vět, abych zkusil, jestli mne zaujme a nebo ne, okamžitě mne okouzlil styl psaní, kterým pan Nepil vládl. Ta lehkost textu, ta bohatost slovní zásoby, výrazy o kterých jsem ani nevěděl, že v naší řeči vůbec kdy existovaly, jako kupříkladu slovo heršvec.

To zase budu muset potrápit Wiki a nebo strejdu Googla, aby mi sdělili, co toto slovo vůbec znamenalo, jestli to tedy budou vědět, neboť  tento výraz pochází s největší pravděpodobností ještě z dob, kdy byl sčot přelomovým vynálezem.

 Bylo vyhráno. Za zbývající hodnotu poukazu jsem pořídil ještě Devatero pohádek od Karla Čapka pro naše ratolesti a dvě magnetické záložky. Když jsem potom přišel domů a při první možné příležitosti knihu od pana Nepila otevřel, bylo jasné, že jsem neudělal chybu.

Co mne na knize mimo jiné překvapilo, že ta kniha je vlastně soubor fejetonů a tak ji prostě nelze přečíst jedním dechem. To proto, že každý ten fejeton je nějaký příběh. A když si ten příběh chcete vychutnat do posledního písmenka a chcete si zkusit alespoň představit, že jste panu Nepilovi po boku ve chvíli, kdy tento příběh prožíval, nelze ty fejetony prostě číst jako fakturu na stavební práce, protože bych si po třech fejetonech nepamatoval, o čem byl ten první. A já jsem na sobě s velikou radostí poznal, že tuto knihu si chci skutečně užít a že si z ní chci zapamatovat úplné maximum.

I proto jsem po knize sáhnul jedno ráno, protože jsem si říkal, že jeden fejeton denně, právě po ránu na zlepšení toho každodenního startu by nemusel být špatný nápad a že to bude úplně akorát a že ve mne potom ten příběh může doznívat ještě po celý den a nebo až do dalšího rána.

Ani za boha by mne nenapadlo pasovat se do role nějakého kritika. Toto povolání považuji za dost obtížné a nevděčné. Ale kdybych tím kritikem snad někdy byl a tuhle knihu měl tu čest si přečíst, hovořil bych o ní pouze v superlativech. Pan Nepil musel být přímo úchvatný člověk. To co totiž číší z jeho textů je nekonečná dávka laskavosti, všeobecného rozhledu, nenásilného humoru a zřejmě naprosto bezbřehá láska k našemu krásnému jazyku. Jak jinak si lze vysvětlit, že dokáže člověka svým humorem naprosto odzbrojit třeba vyprávěním o tom, že na vojně utekli z kasáren, nalezli v lese houby a ty houby posléze nejen že donesli do kasáren a posílali domů, ale místo toho, aby byli potrestáni za SVOPA neboli Svévolné Opuštění PosÁdky a dostali za to kupříkladu voko, zasvěcení vědí o čem píši, byli za to ještě div ne pochváleni.

To ráno, kdy jsem si přečetl jeden z fejetonů z knihy Dobrý a ještě lepší život, se stalo skutečně něčím zvláštním a nezkazil ho ani fakt, že když jsem o pár minut později nasedl do auta, abych odjel do práce, auto mi vypovědělo službu pro závadu na parkovací brzdě, heršvec.

Už vím, co tohle slovo znamená.

 Na to auto rozhodně do konce života nezapomenu. Krev už mi pije tak dlouho, jak dlouho mu to nedostatek financí dovoluje, ale takové knížky jako psal pan Nepil, tyto nepříjemnosti spolehlivě předčí.

Autor: Jan Holát | neděle 24.3.2019 11:49 | karma článku: 24,38 | přečteno: 384x
  • Další články autora

Jan Holát

Fejeton

Že prý, když se to umí, dá se napsat fejeton snad úplně na každé téma, které vás jenom napadne. I na takové téma, které není o nic menší, než právě sám fejeton.

15.4.2019 v 17:28 | Karma: 4,73 | Přečteno: 151x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Je tady nedělní jaro

Ve své podstatě nejsem nějak vybíravý člověk, a proto nemám jedno roční období více rád než to druhé. Líbí se mi všechny čtyři stejně, neboť všechny čtyři mají rozhodně co nabídnout.

11.4.2019 v 15:23 | Karma: 0 | Přečteno: 34x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Tak přísaháme!

Zvedáte denně a nebo týdně desítky kil? Cvičíte až se z Vás kouří a přitom nevíte co s tím dál? Jestli Vám nevadí zelená barva, jedno řešení bych pro Vás měl.

14.3.2019 v 16:15 | Karma: 8,08 | Přečteno: 275x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Předsevzetí

Je tedy možná více než na čase, když už se nacházím v polovině životní pětiletky, zkusit s tím něco udělat. Nějak se nad to povznést. Hodit za hlavu všechny životní nepříjemnosti a rozloučit se s nimy.

9.3.2019 v 8:59 | Karma: 0 | Přečteno: 65x | Diskuse| Ostatní

Jan Holát

Mám takový pocit

Vím, že něco vymyslet, vyrobit, zhmotnit a nebo dosáhnout úctyhodného sportovního výsledku, není vůbec lehké. Člověk se musí popasovat, neřkuli přímo porvat s takovým množstvím mnohdy dost protivných věcí.

4.2.2018 v 10:47 | Karma: 7,12 | Přečteno: 170x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stál, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:22

Nehoda v neděli dopoledne téměř dvě hodiny komplikovala provoz na hlavním železničním koridoru mezi...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

  • Počet článků 29
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 421x
Jsem manžel, táta a dělník, snílek, básník a rád bych i amatérský spisovatel. Tak uvidíme.

Seznam rubrik